KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 2 W PŁOCKU
Praca Poradni jest procesem rozwojowym, w którym wykorzystywana jest zdobywana wiedza, doświadczenia i wnioski z dotychczas realizowanych działań.
Planując organizację pracy Poradni na kolejne lata wykorzystujemy dane zbierane
z nadzoru pedagogicznego, kontroli zarządczej, sprawozdań SIO, z ewaluacji potrzeb klientów bezpośrednich oraz środowiska lokalnego.
Zamierzamy realizować następujące priorytetygwarantujące możliwość realizacji zadań statutowych oraz rozwój Poradni.
Pomoc na rzecz dzieci i młodzieży
Analiza danych pozwoliła na zaplanowanie zadań Poradni w podziale na grupy wiekowe, które mają swoją specyfikę i różne wymagania. Ich realizacja jest ciągiem procesu rozwoju placówki.
Grupa dzieci w wieku 0-3 lata.
Ze względu na coraz większe potrzeby objęcia pomocą Poradni dzieci z tej grupy wiekowej i ich rodziców Poradnia intensyfikuje opiekę i pomoc wspomagającą rozwój najmłodszych dzieci poprzez:
- stworzenie specjalistycznych zespołów diagnozy i wczesnego wspierania rozwoju
w oparciu o wysoko wykwalifikowaną kadrę psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczną i terapeuty SI rozwijającą swoje kompetencje zawodowe; - wielospecjalistyczną diagnozę, terapię pedagogiczną, terapię SI, indywidualną i grupową terapię logopedyczną, zajęcia warsztatowe przygotowujące dzieci do wejścia w grupę przedszkolną;
- zajęcia edukacyjne dla przyszłych rodziców w ramach Szkoły Rodzenia przy Miejskim Szpitalu Św. Trójcy w Płocku przygotowujące do wspierania prawidłowego rozwoju mowy dziecka;
- realizację projektu pedagogizacji rodziców przez włączanie ich w kierowaną, celową domową obserwację zachowań i umiejętności dziecka z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych w celu świadomego brania odpowiedzialności za rozwój dziecka oraz współtworzenia diagnozy;
- prowadzenie działań edukacyjnych wobec rodziców w innych placówkach skupiających dzieci nie objęte oddziaływaniami instytucji oświatowych (Biblioteka dla Dzieci im.
W. Chotomskiej).
Dla dzieci w wieku przedszkolnym proponujemy:
- wielospecjalistyczną diagnozę zgłoszonych przez wnioskodawców spraw, zakończonych konsultacją, opinią/orzeczeniem z zaleceniami;
- terapie indywidualne psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną (w tej grupie wiekowej najliczniejszą);
- konsultacje dla rodziców;
- zajęcia grupowe dla dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi, odroczonych ze spełniania obowiązku szkolnego, mających trudności adaptacyjne;
- zajęcia warsztatowe dla rodziców podnoszące ich umiejętności wychowawcze;
- nową, rozwojową formą jest indywidualna terapia SI, którą objęte są dzieci wcześniej zdiagnozowane, z zaleceniami podjęcia terapii.
Dla dzieci w wieku szkolnym Poradnia systematycznie rozszerza zakres pomocy bezpośredniej proponując:
- wielospecjalistyczną diagnozę zgłoszonych przez wnioskodawców spraw, zakończonych konsultacją, opinią/orzeczeniem z zaleceniami;
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
- terapię indywidualną psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną;
- terapię SI;
- warsztaty socjoterapeutyczne;
- zajęcia z dziećmi zdolnymi;
- zajęcia wspomagające rozwój emocjonalno-społeczny i adaptację w szkole;
- treningi umiejętności rozwiązywania problemów w grupie rówieśniczej, radzenia sobie ze złością, komunikacji społecznej;
- warsztaty profilaktyczne w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom;
- warsztaty dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo;
- warsztaty dla dzieci zahamowanych psychoruchowo;
- warsztaty dla dzieci z zakłóceniami neurologicznymi;
- długofalowy projekt edukacyjno-profilaktyczny przeciwdziałania przemocy, w tym
w rodzinie NIEBIESKI, obejmujący dzieci z klas III,V.
Dla młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej Poradnia proponuje:
- wielospecjalistyczną diagnozę zgłoszonych przez wnioskodawców spraw, zakończonych konsultacją, opinią/orzeczeniem z zaleceniami;
- terapię indywidualną psychologiczną, pedagogiczną;
- indywidualne spotkania aktywizujące wybór zawodu i dalszej ścieżki edukacyjnej;
- długofalowy projekt edukacyjno-profilaktyczny przeciwdziałania przemocy, w tym
w rodzinie NIEBIESKI, obejmujący młodzież z klas I gimnazjum; - warsztaty profilaktyczne w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom;
- interwencje w kryzysie;
- treningi radzenia sobie z sytuacjami trudnymi;
- treningi umiejętności aktywnego uczenia się i zdolności twórczego myślenia.
Pomoc na rzecz rodziny
Dziecko jest integralną częścią rodziny, dlatego dla kompleksowego wspomagania jego rozwoju niezbędne jest objęcie pomocą jego rodziny.
- Dokonując systematycznej analizy składanych wniosków i ankiet dla rodziców dotyczących ich potrzeb proponujemy:
- zajęcia warsztatowe dla rodziców (na terenie Poradni i innych placówek współpracujących z Poradnią);
- grupy wsparcia dla rodziców dzieci:
- z nadpobudliwością psychoruchową;
- treningi różnorakich umiejętności psychologicznych:
- komunikacji;
- asertywności;
- umiejętności wychowawczych;
- pomoc rodzinom w sytuacjach kryzysowych;
- popularyzację najnowszej wiedzy psychologiczno- pedagogicznej poprzez:
- porady i konsultacje indywidualne w Poradni i na teranie współpracujących placówek;
- prelekcje;
- wykłady;
- organizację konferencji tematycznych;
- udostępnianie literatury i programów komputerowych wspomagających rozwój umysłowy dziecka;
- dyżury psychologa, pedagoga i logopedy w szkołach i przedszkolach;
- tworzenie i popularyzację artykułów tematycznych na stronie internetowej Poradni;
- opracowanie i instruktaż ćwiczeń do pracy terapeutycznej rodziców z dziećmi
w domu; - pogłębienie współpracy z innymi instytucjami zajmującymi się pomocą rodzinie w celu kompleksowego rozwiązywania jej problemów (Sąd Rodzinny i Nieletnich, Komenda Miejska Policji, Straż Miejska, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Miejski Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, RODK);
- diagnozę oczekiwań rodziców wobec Poradni (ankieta, analiza wniosków, ewaluacja) i dostosowanie swojej działalność do tych oczekiwań.
Pomoc na rzecz nauczycieli
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Płocku jest otwarta na wszelką współpracę z dyrektorami i nauczycielami przedszkoli i szkół z terenu miasta, będących pod naszą opieką.
W dalszym ciągu będziemy służyć pomocą placówkom oświatowym wrealizowaniu zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną ich funkcję, w tym we wspieraniu nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.
Ponadto będziemy wspomagać przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, co jest nowym zadaniem Poradni, począwszy od 1 stycznia 2016 r.
Nasza pomoc w powyższych obszarach będzie się rozwijać przez:
- udział w zebraniach rodziców i posiedzeniach rad pedagogicznych na terenie szkół
i przedszkoli; - organizowanie warsztatów na terenie Poradni i poza nią;
- organizowanie konferencji;
- prowadzenie indywidualnych spotkań o charakterze konsultacyjnym;
- prowadzenie i rozwój sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów płockich placówek oświatowych;
- prowadzenie działalności informacyjno-szkoleniowej, także z wykorzystaniem strony internetowej;
- ścisłą współpracę w rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych
i dydaktycznych; - kompleksowe rozpoznanie potrzeb dzieci we wskazanych obszarach, które jest i będzie prowadzone w odniesieniu do podstawy programowej i pozwoli na racjonalne planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej (programy badawcze na różnych poziomach edukacyjnych);
- diagnozowanie potrzeb i oczekiwań przedszkoli i szkół wobec Poradni /sondaże, ankiety/;
- realizację szeregu działań o różnym charakterze, na które Poradnia ma coroczne zapotrzebowania przedszkoli i szkół, cieszących się powodzeniem ze względu na zaspokojenie potrzeb zdiagnozowanych przez same placówki.
Wszystkie powyższe działania budują proces zmian podnoszących jakość pracy placówek oświatowych, a w naszym rozumieniu i z naszej perspektywy coraz bardziej profesjonalną pomoc dziecku, jego rodzicom i nauczycielom.
Pomoc dla środowiska lokalnego
- Stały rozwój współpracy z placówkami oświatowymi oraz innymi placówkami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży (ośrodki pomocy społecznej, pogotowie opiekuńcze, placówki służby zdrowia).
- Rozwój współpracy z MSCDN, Biblioteką Pedagogiczną oraz Biblioteką dla dzieci „Chotomek”.
- Podejmowanie współpracy z organizacjami mającymi podobne cele statutowe.
- Kontynuowanie współpracy z samorządowymi władzami lokalnymi w postaci:
- uczestniczenia w pracach Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- pracy w Miejskim Zespole Interdyscyplinarnym ds. Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie; - Bieżąca aktualizacja strony internetowej Poradni.
- Pomoc uczelniom wyższym w organizowaniu praktyk studenckich na terenie Poradni.
- Rozpoznawanie potrzeb środowiska lokalnego poprzez ankietowanie naszych klientów.
Podnoszenie efektywności pracy Poradni
Pragniemy rozwijać zespół wysoko wyspecjalizowanych pracowników. Kadra stanowi mocną stronę placówki. Psycholodzy, pedagodzy i logopedzi zatrudnieni w Poradni mają wysokie kwalifikacje, predyspozycje do pracy z dziećmi z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi, stale doskonalą swoje warsztaty pracy. Zamierzamy dalej prowadzić politykę kadrową w taki sposób, aby rozwój zawodowy pracowników był ukierunkowany na potrzeby Poradni, wynikające z oczekiwań osób korzystających z jej usług. W związku z tym planujemy w dalszym ciągu systematycznie podnosić kwalifikacje pracowników przez:
– diagnozowanie potrzeb kadry merytorycznej dotyczących doskonalenia zawodowego w zakresie pomocy pedagogiczno-psychologicznej;
– szkolenia rady pedagogicznej we wspólnie ustalanych obszarach tematycznych;
– indywidualne doskonalenie pracowników rozwijające ich w określonych zakresach problemowych, wynikających z realizowanych przez nich zadań i ich zainteresowań zawodowych w celu podnoszenia jakości pomocy diagnostyczno-terapeutycznej
i edukacyjnej;
– wymianę doświadczeń poprzez zapraszanie specjalistów do udziału w sieci współpracy
i samokształcenia dla logopedów płockich placówek oświatowych, udział psychologów i pedagogów w sieci współpracy i samokształcenia tych grup specjalistów, organizację konferencji tematycznychoraz udział w ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach naukowych.
Ze względu na wielość zadań Poradni planujemy w dalszym ciągu rozpoznawać potrzeby środowiska lokalnego poprzez ankietowanie naszych klientów zarówno w Poradni jak
i w przedszkolach i szkołach, w których realizujemy szereg zadań.
Będziemy modyfikować organizację pracy specjalistów i pracowników administracyjnych, aby utrzymać przejrzysty, jasny przydział zadań i efektywne wykorzystanie czasu pracy.
Poprawa bazy lokalowej, warunków pracy i wyposażenia pomieszczeń
Znając sytuację lokalową, pragniemy zakończyć realizację planów dostosowania pomieszczeń po wygaszonym Gimnazjum nr 2 do potrzeb Poradni.
W planach projektowych są:
- gabinet do diagnozy SI oraz sala do terapii Si wraz z zapleczem sanitarnym
i magazynowym; - gabinety do diagnozy i terapii psychologicznej i pedagogicznej wraz z zapleczem sanitarnym i poczekalnią;
- sala do zajęć grupowych, prowadzenia szkoleń, warsztatów dla pracowników, rodziców, n-li i specjalistów w ramach sieci współpracy i samokształcenia wraz
z zapleczem sanitarnym i poczekalnią;
Znając potrzeby placówki planujemy stopniowo odnawiać zużyte wyposażenie meblowe, wymienić centralę telefoniczną, która ma zbyt małą pojemność, stopniowo uaktualniać posiadane oprogramowanie specjalistyczne.
Wzbogacanie warsztatu pracy
W związku z rozwojem wiedzy diagnostyczno-terapeutycznej planujemy:
- sukcesywne uzupełnianie wyposażenia gabinetów diagnostycznych w testy psychologiczne i pedagogiczne, gabinetów logopedycznych w sprzęt do korekcji wad wymowy, gabinetów terapii w zróżnicowane pomoce dydaktyczne, zabawki;
- utrzymanie stałego dostępu do informacji poprzez sieć komputerową;
- rozwój bazy danych, co w znaczącym stopniu usprawni pracę pracowników merytorycznych, pracowników sekretariatu oraz pozwoli na sprawniejszy monitoring realizacji wniosków złożonych przez klientów Poradni.
Sformułowany program będzie modyfikowany zgodnie ze zmieniającym się prawem oświatowym i bieżącą analizą potrzeb środowiska lokalnego. Dla jego realizacji konieczna jest zespołowa praca Dyrektora i Rady Pedagogicznej, ale także właściwe zaplecze finansowe.
Podsumowując, planujemy zachować i podwyższać wypracowane wysokie standardy jakości w obszarach organizacji pracy i zarządzania placówką, a także działalności merytorycznej
a ponadto poszerzyć ofertę działań postdiagnostycznych – bezpośrednia pomoc dziecku, rodzinie i szkole. Szczególny nacisk będziemy kłaść na zapewnienie całościowej, specjalistycznej opieki psychologiczno–pedagogiczno–logopedycznej dla dzieci
i młodzieży z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi i ich rodzin, a także wspieranie
i wspomaganie nauczycieli oraz współpracę ze środowiskiem lokalnym.
Przyjęta przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu dnia 9 września 2016r.