Drodzy Rodzice!

        Chcąc wesprzeć Państwa w tym trudnym dla Nas wszystkich czasie, przedstawiamy propozycję zabaw i gier, które możecie realizować w domu ze swoimi pociechami. Zabawy te wspierają rozwój kreatywności, umiejętności poznawczych oraz emocjonalnych dzieci, a także sprzyjają budowaniu pozytywnych więzi rodzinnych. Drodzy Państwo, spędzajcie ten czas 
z dziećmi, starajcie się im służyć oparciem, dbajcie o ich bezpieczeństwo, korzystajcie z Naszych podpowiedzi odnośnie zabaw rodzinnych, jak również pamiętajcie o tym, że rozmowa, dotyk, Wasza obecność, są dla Naszych najmłodszych najważniejsze!

06.04.2020 r.

Pantomima

Każdy z domowników przedstawia kolejno za pomocą gestów i mimiki, bez używania słów, jakąś scenkę z życia lub czynność, np. mycie naczyń, budowanie z klocków, odkurzanie. Widzowie powinni odgadywać, co przedstawiono. Wygrywa ta osoba, która najszybciej zgadanie, jaka czynność jest prezentowana. Oprócz pokazywania czynności/ scenek z życia, można odtwarzać na przykład wspólnie obejrzane filmy czy seriale (Zgadnij jaki to tytuł).

07.04.2020 r.

Odgadywanie emocji 

Na kartce, arkuszu papieru wypisujemy emocje: radość, smutek, złość, czułość, duma itp. Każdy z członków rodziny wybiera sobie jedno uczucie i za pomocą mimiki oraz gestów, można również wydawać dźwięki, prezentuje pozostałym osobom daną emocję. Reszta osób zgaduje, jaka emocja jest prezentowana i ocenia, czy wypadliśmy przekonywująco. Zabawę można urozmaicić – po wybraniu danej emocji prezentujemy jej przeciwieństwo, osoby mają więc podwójne zadanie, zgadnąć pokazywaną emocję, oraz powiedzieć przeciwną. 

08.04.2020 r.

Dokończ opowiadanie

Wspólnie staramy się utworzyć początek historii, tytuł i kilka pierwszych zdań, np. „Straszny zamek”- w drodze do Włoch nocowaliśmy w pięknym miasteczku, w bardzo starym zamku. Kiedy się tam zatrzymaliśmy czułem się jak ….- Każdy z członków rodziny dodaje od siebie jakieś zdanie, może być ich kilka. Zabawa rozwija kreatywność dzieci oraz może pomóc w szlifowaniu umiejętności pisarskich, jeżeli wymyślona przez nas historia będzie spisana przez najmłodszych.

09.04.2020 r.

Zabawy słowem

Wyszukujemy wyrazów, które rozpoczynają się i kończą na tą samą literę. Jest to zabawa na czas, wyrazy zapisujemy na kartkach. Po trzech minutach liczymy, komu udało się spisać jak najwięcej słów.

10.04.2020 r.

Zabawa w kółko i krzyżyk

Dzielimy kwadrat na 9 pól (3 x 3 kratki) i każdy stara się postawić trzy swoje znaczki (kółko lub krzyżyk) w jednej linii – poziomo lub pionowo, ukośnie, a druga osoba stara się mu to uniemożliwić. Wersja trudniejsza: tworzymy plansze wielkości 20 x 20 kratek. Każda osoba stawia w którejkolwiek kratce swój znak – kółko lub krzyżyk. Ten, kto pozostawi pięć swoich znaków w linii poziomej, pionowej lub ukośnej – wygrywa. Staramy się więc utrudnić przeciwnikowi postawienie znaku. 

11.04.2020 r.

Inteligencja

Jest to gra dla całej rodziny. Każdy musi mieć kartkę i długopis. Na początku ustalamy kategorie, np. miasto, państwo, aktor/aktorka, rzeka, sport, zwierzę itp. Rysujemy na kartkach tyle rubryk, ile wymyślimy kategorii. Ustalamy punktację, np. może to być jeden punkt, pięć lub dziesięć punktów za każdą wpisaną odpowiedź. Jedna z osób mówi w pamięci alfabet, a druga mu 
w pewnym momencie przerywa. Na literę, na której się zatrzymano będą się zaczynały wszystkie słowa, które gracze teraz wpisują w rubrykach. Runda kończy się, kiedy ktoś uzna, że skończył. Pozostali grający stawiają kreski w rubrykach, w których nic nie wpisali – można tu dokonać modyfikacji, ustalić czy czekacie na wszystkich, czy jest koniec gry jeżeli pierwsza osoba skończy. Zwycięża ten, kto zdobędzie najwięcej punktów.

12.04.2020 r.

Tworzenie gier planszowych

Można zasugerować dzieciom tworzenie gry planszowej, np. polegającej na wyścigach, czyli kto pierwszy dotrze do mety. Grę urozmaicamy specjalnymi polami – ułatwienia lub przeszkody, które przenoszą nas bliżej mety, oddalają lub umożliwiają dodatkowe rzuty kostką. Kostkę do gry można wykonać z plasteliny, modeliny (utwardzona posłuży na dłużej), albo z tektury. Plansze dzieci malują według uznania, mogą je dekorować także przyklejając elementy z materiałów, plasteliny czy tektury. Pozwólmy stworzyć dzieciom regulamin gry samodzielnie, wymyśleć je nazwę, jednak służmy pomocą w razie braku pomysłów. Stworzona gra planszowa jest idealną rozrywką rodzinną.

Źródła:

www.zabawnik.org

psycholog Małgorzata Siemiątkowska

Skip to content