STATUT
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 2 W PŁOCKU
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
1. Poradnia działa w oparciu o:
- Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560 i 1669);
- Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz.60);
- Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe ( t.j. Dz. U. z 2018 poz. 996 z późn. zm.);
- Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r., Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967);
- Obowiązujące akty wykonawcze (rozporządzenia, zarządzenia) do powyższych ustaw;
- Uchwałę Nr 363/XXV/08 Rady Miasta Płocka z dnia 24 czerwca 2008 r. w sprawie określenia zadań i terenu działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Płocku (zmienioną Uchwałą Nr 573/XXXIX/09 Rady Miasta Płocka z dnia 25 sierpnia
2009 r);
§2
- Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna nr 2 w Płocku, zwana dalej „Poradnią”, jest placówką publiczną.
- Siedziba Poradni mieści się w Płocku przy ul. J.Z. Jakubowskiego 10.
- Organem prowadzącym Poradnię jest Gmina Miasto Płock.
- Nadzór pedagogiczny nad Poradnią sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
- Poradnia używa ustalonej nazwy w pełnym brzmieniu: „Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Płocku”.
- W Poradni używa się
– pieczątki o treści:
PORADNIA
Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
09-402 Płock, ul. J.Z. Jakubowskiego 10
tel. 24 364 99 01, fax 24 364-99-02
Regon P-0009416881
– pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm z orłem w koronie w środku i napisem na obwodzie:
„PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 2 W PŁOCKU”.
§3
- Poradnia jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Gminę Miasto Płock.
- Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
§4
- Poradnia obejmuje pomocą psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną dzieci i młodzież i udziela pomocy rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek z terenu miasta Płocka.
- Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży nieuczęszczającym do przedszkoli, szkół i ich rodzicom mieszkającym na terenie objętym działaniem Poradni.
- W uzasadnionych przypadkach, z pomocy Poradni mogą korzystać dzieci, młodzież, ich rodzice lub opiekunowie prawni oraz nauczyciele szkół i przedszkoli, które nie mają siedziby na terenie działania Poradni oraz zamieszkali poza terenem jej działania na podstawie porozumienia zawartego między organami prowadzącymi poradnie.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Poradni
§5
Celem Poradni jest:
1. udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej,
2. udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
3. udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
§6
Do zadań Poradni należy:
1. diagnozowanie dzieci i młodzieży;
2. udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej i logopedycznej;
3. realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
4. organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§7
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i logopedyczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
a) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- b) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej (oraz ich rodzicom)lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- c) udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
3. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych polega w szczególności na:
1) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I–III szkoły podstawowej;
- b) w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
c) w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
- d) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- e) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
2) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
3) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
4) prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
5) udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i biblioteką pedagogiczną, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
4. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, w obszarze realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
- a) wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe, oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
- b) wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 44 ust. 3 Ustawy Prawo oświatowe;
- c) realizacji podstaw programowych;
- d) rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
- e) analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 3, pkt 21, 21c i 21d Ustawy o systemie oświaty;
- f) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w pdpkt. e;
- g) innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
§8
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
- Zadania Poradni w zależności od potrzeb mogą być realizowane przy pomocy innych specjalistów w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Do zadań specjalistów wymienionych w ust. 1 należy realizacja zadań określonych w § 6, w formach określonych w § 7 niniejszego statutu, zgodnie z zakresem obowiązków ustalonym przez Dyrektora Poradni.
- Specjaliści Poradni realizują zadania również poza Poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
- Poradnia realizując zadania współpracuje z innymi poradniami psychologiczno- pedagogicznymi a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom. Szczegółowe zasady współdziałania w konkretnej sprawie ustala Dyrektor Poradni we współpracy z Radą Pedagogiczną.
- Poradnia może realizować również inne zadania będące odpowiedzią na potrzeby środowiska, w którym Poradnia funkcjonuje.
- Dyrektor Poradni może powołać zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, działający na podstawie przepisów w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- W Poradni mogą zostać powołane zespoły diagnostyczno-terapeutyczne. Zespoły mogą być powoływane przez Dyrektora Poradni lub Radę Pedagogiczną.
- W Poradni mogą powstać inne zespoły zadaniowe lub problemowe uwzględniające potrzeby środowiska lokalnego, zadania wynikające z koncepcji pracy Poradni lub przepisów prawa.
- W Poradni mogą udzielać pomocy dzieciom i młodzieży także wolontariusze, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnie. Z wolontariuszem Dyrektor Poradni zawiera odrębne porozumienie.
- Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
a) diagnozowanie,
b) opiniowanie,
c) działalność terapeutyczną,
d) prowadzenie grup wsparcia,
e) prowadzenie mediacji,
f) interwencję kryzysową,
g) działalność profilaktyczno-edukacyjną, h) poradnictwo,
i) konsultacje,
j) działalność informacyjno- -szkoleniową, h) warsztaty, treningi.
ROZDZIAŁ III
Opiniowanie i orzekanie
§9
- Poradnia wydaje opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia na podstawie przepisów szczegółowych
- Opinia Poradni zawiera dane wynikające z obowiązujących przepisów prawa
- Na pisemny wniosek rodziców, opiekuna prawnego albo pełnoletniego ucznia, Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki do której dziecko uczęszcza.
- Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.
§ 10
- Poradnia wydaje orzeczenia i opinie na podstawie przepisów w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
- Od orzeczenia wnioskodawcy mogą wnieść odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w Warszawie, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
- W Poradni są organizowane i działają zespoły orzekające wydające orzeczenia o:
a) potrzebie kształcenia specjalnego,
b) potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
c) potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży,
d) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
4. Zespoły orzekające są organizowane i działają na podstawie przepisów w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
5. W skład zespołu orzekającego wchodzą:
a) Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba jako przewodniczący zespołu,
b) psycholog,
c) pedagog,
d) lekarz,
e) inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
6. W posiedzeniu zespołu może wziąć udział i przedstawić swoje stanowisko wnioskodawca, powiadomiony wcześniej o terminie posiedzenia zespołu przez przewodniczącego.
7. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
1) na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia:
a) nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych ispecjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
b) asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7 ustawy,
c) pomoc nauczyciela,
d) asystent edukacji romskiej
– wyznaczeni przez ich dyrektora;
2) na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, lekarz lub specjalista, inni niż wymienieni w ust. 5(b-e) niniejszego statutu;
- Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący lub upoważniona przez niego osoba.
ROZDZIAŁ IV
Organy Poradni
§ 11
1. Organami Poradni są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna.
§ 12
- Poradnią kieruje Dyrektor.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.
- Dyrektor decyduje w sprawach:
a) przyznawania nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni;
b) zatrudniania i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników Poradni;
c) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników Poradni;
- Do zadań Dyrektora Poradni należy w szczególności:
a) kierowanie bieżącą działalnością Poradni oraz określanie zakresu zadań realizowanych przez pracowników,
b) reprezentowaniePoradninazewnątrz.
c) wypełnianie zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli;
d) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego i przedkładanie Radzie Pedagogicznej jego wyników;
e) ustalenie, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizacji pracy placówki;
f) przedkładanie do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej rocznych planów pracy placówki, kierowanie ich realizacją;
g) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
h) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
i) zarządzanie majątkiem Poradni i odpowiedzialność wobec organu prowadzącego za jego prawidłowe utrzymanie i zabezpieczenie;
j) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie zajęć realizowanych przez Poradnię;
k) kierowanie nauczycieli na badania okresowe i kontrolne;
l) współpraca z Radą Pedagogiczną;
m) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk studenckich;
n) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor Poradni, za zgodą Prezydenta Miasta Płocka, może utworzyć w zależności od potrzeb stanowisko Wicedyrektora/Wicedyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze.
- Wicedyrektor Poradni pozostaje w stałej zależności służbowej z Dyrektorem.
- Szczegółowy przydział zadań Wicedyrektora zawarty w zakresie czynności określa Dyrektor Poradni.
- W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Wicedyrektor.
- Powołania i odwołania Wicedyrektora dokonuje Dyrektor Poradni po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Prezydenta Miasta Płocka.
§ 13
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Poradni, realizującym jej statutowe zadania.
- Radę Pedagogiczną stanowią wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Poradni jest Dyrektor Poradni. który przygotowuje i prowadzi zebrania oraz odpowiada za zawiadamianie jej członków o terminie i porządku obrad; w razie jego nieobecności zastępuje go Wicedyrektor.
- Zebrania Rady mogą być organizowane na wniosek Prezydenta Miasta Płocka, Mazowieckiego Kuratora Oświaty, z inicjatywy Przewodniczącego Rady lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb;
- Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z planem pracy Poradni.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Poradni albo jego zmiany.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego;
10. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który stanowi załącznik do niniejszego statutu.
11. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie rocznego planu pracy Poradni,
b) uchwalanie Statutu Poradni i zmian w jego treści,
c) możliwość wystąpienia z wnioskiem do Prezydenta Miasta Płocka o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora Poradni,
d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Poradni,
e) podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
f) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
12. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) roczną organizację pracy Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
b) projekt planu finansowego Poradni,
c) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć,
e) kandydata na stanowisko dyrektora lub inne stanowisko kierownicze.
- Uchwały Rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor Poradni ma prawo do wstrzymywania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały zawiadamia Prezydenta Miasta Płocka oraz Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Mazowiecki Kurator Oświaty uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii Prezydenta Miasta Płocka. Rozstrzygnięcie Mazowieckiego Kuratora Oświaty jest ostateczne.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Pracownicy Poradni są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste klientów Poradni a także pracowników pedagogicznych i innych pracowników zatrudnionych w Poradni.
§ 14
- Organy Poradni współpracują ze sobą w realizacji statutowych zadań Poradni.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor Poradni, który zapewnia możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- W przypadku zaistnienia sporu między organami, sformułowanego na piśmie, zostaje powołany koleżeński zespół ds. negocjacji i rozstrzygania sporów z udziałem przedstawicieli poszczególnych organów, którego zadaniem jest analiza kwestii spornej i jej rozwiązanie.
- W przypadku niemożności znalezienia rozwiązania sporu, organy Poradni powołują mediatora do podjęcia próby rozwiązania konfliktu. Mediatorem zostaje osoba spoza Poradni, bezstronna, obdarzona zaufaniem przez oba organy, dysponująca niezbędnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu sporu.
- W przypadkach uzasadnionych będzie brana pod uwagę możliwość zwrócenia się o opinię do Prezydenta Miasta Płocka lub do Mazowieckiego Kuratora Oświaty, w zależności od specyfiki problemu z prośbą o pomoc w rozwiązaniu kwestii spornej.
- Opinia organów opierająca się o przepisy prawne, będzie miała charakter rozstrzygający.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja pracy Poradni
§ 15
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego.
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni.
- Arkusz organizacji Poradni zatwierdza Prezydent Miasta Płocka.
§ 16
- Dyrektor zatrudnia nauczycieli i pracowników administracji i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
- Dyrektor poradni zatrudnia lekarza, który wchodzi w skład zespołu orzekającego. Do zakresu jego obowiązków należą w szczególności: konsultacje załączonej do wniosków dokumentacji medycznej oraz diagnoza medyczna na podstawie zgromadzonej dokumentacji.
§ 17
- Dyrektor na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Poradni ustala zakres czynności dla pracowników.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji poradni Dyrektor Poradni ustala tygodniowy plan pracy.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy Poradni
§ 18
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
- Liczbę pracowników pedagogicznych Poradni, w zależności od zadań określonych w jej statucie oraz terenu działania, ustala na wniosek Dyrektora Poradni Prezydent Miasta Płocka.
- Zadania Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Do zadań specjalistów psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych należy realizacja zadań określonych w Rozdziale II, § 6, w formach określonych w § 7 niniejszego statutu.
- Szczegółowy przydział zadań dla poszczególnych specjalistów określa Dyrektor w zakresach czynności.
- Specjaliści realizują zadania Poradni również poza Poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
§ 19
- Do obowiązków pracowników pedagogicznych należy również:
- a) stosowanie dostępnych metod pracy diagnostyczno–terapeutycznej,
- b) odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży podczas pobytu w Poradni i zajęć organizowanych dla dzieci i młodzieży w Poradni,
- c) dbałość o warsztat pracy oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- d) planowanie własnego rozwoju zawodowego–systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- e) prowadzenie dokumentacji z przebiegu diagnozy, terapii i innych form pracy,
- f) realizacja zaleceń Dyrektora i osób nadzorujących,
- g) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- h) przestrzeganie przepisów bhp i p/poż. oraz dyscypliny pracy,
- i) wykonywanie na bieżąco obowiązkowych badań lekarskich.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni mają prawo:
a) korzystać z pomocy merytorycznej ze strony Dyrektora i Wicedyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo–oświatowych, - b) wykazywać się samodzielnością i inicjatywą w pracy psychologiczno–pedagogicznej i logopedycznej.
§ 20
- Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
- Ich podstawowym zadaniem jest:
- zapewnienie sprawnego działania Poradni jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości;
- przestrzeganie przepisów bhp i p/poż. oraz dyscypliny pracy; c) wykonywanie na bieżąco obowiązkowych badań lekarskich.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
- Szczegółowy przydział obowiązków pracowników administracji i obsługi określa Dyrektor w zakresach czynności.
- Liczbę pracowników administracyjnych i obsługi ustala Dyrektor Poradni, w zależności od potrzeb Poradni, w porozumieniu z Prezydentem Miasta Płocka.
§ 21
Za nieprzestrzeganie przez pracownika administracji i obsługi regulaminu pracy i niewywiązywanie się z nałożonych obowiązków i zadań, dyrektor może nałożyć karę określoną w Kodeksie Pracy.
ROZDZIAŁ VI
Dokumentowanie pracy Poradni
§ 22
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość i adres zamieszkania
- rejestr wydanych opinii, zawierający numer porządkowy, numer opinii oraz datę wydania opinii;
- rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, numer orzeczenia oraz datę wydania orzeczenia;
- dokumentację badań i innych działań specjalistycznych;
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników merytorycznych Poradni;
- księgę protokołów Rady Pedagogicznej;
- dokumenty administracyjne
- inna dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
§ 23
Zasady gromadzenia i przechowywania dokumentacji określają odrębne przepisy. Dokumentacja Poradni może być prowadzona także w formie elektronicznej.
Poradnia prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Obieg dokumentów w Poradni prowadzony jest zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną ustaloną przez Dyrektora po uzgodnieniu z Archiwum Państwowym w Płocku.
ROZDZIAŁ VII
MAJĄTEK I FINANSE
§ 24
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Płocku jako jednostka budżetowa jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
- Środki finansowe na działalność jednostki pochodzą z budżetu Miasta Płocka oraz innych źródeł.
- Jednostka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie planu finansowego opracowanego przez dyrektora dostosowanego do uchwały budżetowej na dany rok.
- Wszelkie wpływy uzyskane przez jednostkę stanowią dochody budżetu Miasta Płocka.
- Wydatki jednostki realizowane są z uwzględnieniem przepisów prawa zamówień publicznych, ustawy o finansach publicznych oraz innych przepisów.
- Obsługa finansowo-księgowa jednostki jest prowadzona przez Zarząd Jednostek Oświatowych w Płocku.
- Rachunkowość oraz sprawozdawczość prowadzona jest przez pracowników ZJO zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych.
- Sprawozdania finansowe i budżetowe jednostki sporządzają pracownicy ZJO, podpisuje Główny Księgowy ZJO oraz Dyrektor ZJO jako kierownik jednostki obsługującej i przekazuje terminowo do Prezydenta Miasta Płocka za pośrednictwem Skarbnika Miasta Płocka.
- Jednostka prowadzi wyodrębnioną ewidencję składników majątku będących w jej dyspozycji.
- Decyzje dotyczące nabycia lub zbycia składnika majątku o wartości początkowej do 3500,00 zł podejmuje samodzielnie dyrektor placówki, w pozostałych przypadkach wymagana jest zgoda Prezydenta Miasta Płocka, poza przypadkami zastrzeżonymi dla kompetencji Rady Miasta Płocka.
ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia końcowe
§ 25
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich pracowników Poradni: pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi.
§ 26
Regulaminy funkcjonujące w Poradni nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
§ 27
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Poradni określają odrębne przepisy.
§ 28
Sprawy, których nie ujęto w Statucie rozstrzyga Dyrektor w porozumieniu z innymi organami Poradni.
§ 29
Wszelkie zmiany w Statucie wprowadzane są uchwałą Rady Pedagogicznej.
§ 30
Uchwała nr 21/2018/2019 Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Płocku z dnia 19.10.2018 r.